zondag 16 november 2014

Ontharen

Ontharen is iets wat we allemaal doen maar niet altijd even leuk vinden. Veel word er daardoor ook niet over gesproken. Omdat ik het Op school gehad heb over ontharen en de verschillende manieren hiervan, vond ik het wel leuk om hier een artikel over te schrijven.

Voor ik begin wil ik even iets vertellen over hoe de haar precies in elkaar zit. De haar groeit uit de matrix. Het stuk van de matrix tot de huid heet de wortel. Het stuk haar dat uit de huid steekt heet de haarschacht.
De methode die het meest gebruikt word is de tijdelijke ontharing. Tijdelijke ontharing kun je ook weer verder verdelen in twee categorieën. Namelijk depileren en epileren.
Depileren is het verwijderen van de haar tot op het huidniveau. Hierbij word dus alleen de haarschacht verwijderd. 4 voorbeelden van depileren zijn scheren, knippen, schuren en ontharing crème. Voordelen van depileren zijn dat het over het algemeen pijnloos is, het is goedkoop en het is veel sneller. Nadelen zijn dat het haar snel teruggroeit en dat je stoppels krijgt.
Bij epileren verwijder je niet alleen de haarschacht maar ook de haarwortel. Voorbeelden hiervan zijn harsen, waxen, epilady en haar weghalen met een pincet. De voordelen hiervan zijn dat het haar langer wegblijft en dat het dun terug komt en soms zelfs wegblijft. De nadelen zijn dat het pijnlijk is, je meer kans heb op ingegroeide haartjes en dat je haar een bepaalde lengte moet hebben om het weg te kunnen halen.
Dit is een beetje de basis van het tijdelijke ontharen. Omdat ik op school bezig ben geweest met harsen wil ik hier ook nog iets over vertellen.
Harsen heeft voordelen en nadelen. Een van de voordelen is dat het niet ‘dikker’ terug zal groeien als bij scheren. Dat je haar meer teruggroeit als je eenmaal gaat scheren is een fabeltje. Waarneer je de haar afscheert haal je het dunne puntje van de haar eraf. Hierdoor voelt het stugger en dikker aan. Dit puntje groeit pas weer terug bij een nieuwe haar. Waarneer je harst zal de haar dus met het zachte puntje terug groeien. De haren zullen bij het harsen na een tijd ook veel dunner worden of zelfs wegblijven.
In het begin is naar mijn mening harsen echt afzien. Ik heb tot nu toe mijn armen en mijn benen laten doen en in het begin doet het pijn, heb je amper resultaat en heb je veel geduld nodig. Met mijn gevoelige benen heb ik ook wel even last van mijn huid gehad. Bij mijn armen ben ik zelfs voor een klein stukje gaan ontvellen. Maar je moet er echt even aan wennen. Het gaat minder pijn doen, je haar word echt veel minder en je krijgt uiteindelijk krijg je echt een mooi resultaat.
Wil je ook graag gaan harsen zijn er een paar tips die ik kan geven. Je kan niet alles bij jezelf harsen. Je armen zijn bijvoorbeeld erg lastig om zelf te doen. Voor je gaat harsen is het wel belangrijk dat je haar lang genoeg is. Het moet echt wel ongeveer 1 cm zijn. Daarnaast moet je de dag voor het harsen geen body lotion gebruiken en geen pantykousen aan. Voor je begint kun je ook nog wat lavendelpoeder op het te harsen gebied aanbrengen.
De hars breng je met de haarrichting mee aan en trek je tegen de haarrichting in eraf. Wat erg belangrijk is is om de strip goed aan te drukken en tijdens het trekken de huid heel erg goed aan te spannen. Het spannen is echt heel erg belangrijk. Omdat je goed moet spannen kun je dus ook je armen niet zelf doen.
De overgebleven hars kun je er met een olie afhalen. Je kunt het koelen met een koud kompres en een verkoelende gel erop doen. Het is ook erg belangrijk om een dag erna niet onder de zonnebank of in de zon te gaan, geen sauna, geen deo onder de oksels als die geharst zijn en geen alcohol erop gebruiken. Wel kun je na een dag gaan scrubben om ingegroeide haartjes te voorkomen. Dit kun je ook een paar dagen voor het harsen doen.
Naast de tijdelijke ontharingsmethode zijn er natuurlijk ook nog definitief ontharingsmethode zoals laser, blend en diathermie. Deze zijn alleen erg duur, ze hebben een lange behandel termijn, je heb geen kans op succes en je loopt kans op brandwonden. Niet veel mensen kiezen hiervoor.
Hoe ontharen jullie?

2 opmerkingen: