zaterdag 12 juli 2014

opgieting


 
Laatst vertelde ik jullie over mijn ervaring in een welness. Ik vertelde daarin ook dat je mee kon doen aan twee ‘workshops. Een daarvan was een opgieting. Vandaag vertel ik jullie wat het inhoud en hoe het mij beviel.

Bij een opgieting zit je met een groep mensen in de sauna. Een medewerker die giet een mengsel van water en geurende etherische oliën op de saunakachel. Het mengsel gaat dan verdampen waardoor de luchtvochtigheid in de Cabine zal stijgen. De gevoelstemperatuur stijgt maar de echte temperatuur daalt. De stoom die van de saunakachel afkomt word door de medewerker verspreid door de ruimte met doeken.
De stoom in de cabine zorgt ervoor dat het steeds warmer aanvoelt. Het is belangrijk dat je bij de eerste keer op de onderste banken gaat zitten, zo kun je wennen aan de warmte.

Wat ik vaak hoorde was dat mensen niet naar een opgieting wilde. Ze waren bang dat het te heet werd. Je word goed ingelicht vooraf hoe het werkt en wat er kan gebeuren met je lichaam. Het is dan ook erg belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. Voelt het te warm aan dan kun je gewoon de ruimte uitlopen.
Na de opgieting krijg je een stuk fruit om je suiker aan te vullen en word je verteld hoe je op een gezonde manier kunt koelen.

Ik heb het persoonlijk niet helemaal volgehouden. Ik ben voor de laatste ronde naar buiten gelopen. Maar dat betekend niet dat ik het niet opnieuw zou doen. Het was een hele leuke ervaring en ik zou het zeker doen als je de kans krijgt. Wees niet bang want word het te heet dan kun je gewoon naar buiten lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten